Economia românească își caută „brățara de aur”, pe care a pierdut-o după ’89

Un vechi proverb ne învăța încă de pe băncile școlii, de prin clasele primare, că „meseria este brățară de aur”. Tot mai uitat și neglijat în anii de după 1989, odată cu „avântul” economic post-decembrist, învățământul profesional din România ne aduce aminte din ce mai insistent, chiar obsesiv, că în sfârșit (ne-)a sosit nota de plată, pe care vrem, nu vrem trebuie s-o plătim, cu vârf și îndesat. Apoi, bineînțeles, trebuie să punem punct și s-o luăm de la capăt.

„Investitorii din România își găsesc tot mai greu angajați calificați pentru că, trebuie s-o recunoaștem, din varii motive, de la inconștiență și nepăsare până la nepricepere și interese materiale, ne-am distrus sistemul de învățământ profesional. Revitalizarea acestuia este soluția pentru toți românii care nu-și găsesc de lucru pentru că școala nu i-a pregătit cum ar fi trebuit și le-ar fi fost nevoie”, afirmă Sebastian Rusu. Filolog de profesie (engleză-germană), el lucrează în acest domeniu din anul 2006, iar în 2012 și-a înființat propria agenție de resurse umane (Human Solutions), pe care, de altfel, o și conduce. Încă de la primul an de activitate, a devenit o prezență permanentă în topul județean al firmelor, de a cărui organizare se ocupă filiala brașoveană a Camerei de Comerț și Industrie.

„Am plecat la drum alături de alți colegi de-ai mei, specialiști cunoscuți și apreciați în branșa noastră, toți cu o vastă și îndelungată experiență, cu obiectivul clar, de a oferi servicii flexibile și adaptate nevoilor fiecărui client. Noi propunem și prestăm mai mult decât un simplu serviciu, adică venim în întâmpinarea clienților cu soluții cât mai eficiente, pentru tot felul de situații și probleme cu care aceștia se confruntă”, continuă antreprenorul brașovean.

Interviuri riguroase și cât mai aplicate

Intrăm în detalii. Practic, care sunt serviciile propuse și efectuate de o astfel de firmă de resurse umane? Mai întâi de toate, se începe cu recrutarea și selecția personalului. „Venim în sprijinul clientului preluând activitatea de recrutare și selecție a forței de muncă, folosindu-ne de metode proprii, baze de date și tot ceea ce înseamnă networking-ul nostru. Altfel spus, asigurăm o compatibilitate exactă între cerințele postului și candidații propuși, prin interviuri riguroase și cât mai aplicate tuturor proiectelor de recrutare, de la caz la caz”, ni se explică.

Un serviciu important este cel de tip payroll, prin care se preia administrarea și calculul salarial pentru angajați (proceduri legale de angajare, calculul și plata salariilor lunare și a contribuțiilor sociale, gestionarea relației cu autoritățile și consultanță privind legislația în vigoare).

Leasing de personal pentru nevoi neprevăzute

Leasing-ul de personal este soluția salvatoare pentru companii atunci când apare nevoia de personal suplimentar în anumite perioade, ca de exemplu înlocuirea personalului în caz de concedii maternale, momente de vârf în activitatea sau apariția unor comenzi neplanificate. Câteva precizări: „Noi intervenim în aceste situații speciale, degrevând firmele de dificultăți, prin preluarea responsabilității în recrutarea și selectarea personalului necesar. Noi devenim inclusiv angajator legal, cu responsabilități depline: managementul contractelor individuale de muncă, plata salariilor taxelor și impozitelor, respectarea legislației în domeniu”.

Transparență totală, nu se percep taxe și comisioane

Agenția despre care povestim își are ca parteneri companii multinaționale de nivel mediu și mare din județul Brașov. „Lucrăm în condiții de transparență totală, nu percepem nicio taxă și niciun comision de la angajat! Ca bilanț anual sau cifră orientativă, luați-o cum vreți, le găsim loc de muncă la 500-600 de brașoveni și dacă ar fi să tragem linie, până acum, câteva mii bune din locuitorii Brașovului s-au angajat în urma serviciilor pe care le-am asigurat. Referindu-ne la piața forței de muncă din județul Brașov, merită să subliniem că aici își desfășoară activitatea foarte multe multinaționale, generatoare de foarte multe locuri de muncă și mulțumită cărora și la anul, în 2017, rata șomajului își va continua traseul descendent”, suntem informați.

Consultanță pentru străinii care vin la muncă în România

Ne întoarcem la gama de servicii oferite candidaților la angajare, mai precis la consultanța pentru expatriați. „Cum de la an la an numărul companiilor multinaționale ce se relochează în România este în creștere, noi le venim în întâmpinare, sprijinindu-le în tot ceea ce presupune un astfel de proces, de la găsirea locației potrivite până la începerea activității. Clienților care intră în această categorie la punem la dispoziție toată rețeaua noastră de contacte indispensabile unui asemenea restart: cabinete de consultanță financiar-contabilă, cabinete de avocatură, birouri de arhitectură și firme specializate în proiectarea și construirea de spații necesare afacerilor ce vor fi desfășurate, societății specializate în obținerea de avize și autorizații necesare funcționării, cabinete medicale, firme specializate în securitatea și sănătatea muncii, servicii de cazare etc. De asemenea, puteam să facilităm întâlniri și deschiderea de noi relații cu mediul de afaceri, instituții publice și tot felul de entității sau organizații.

Nu în ultimul rând, trebuie să recunoaștem că așa cum românii noștri se lovesc de tot felul de probleme atunci când pleacă la muncă prin alte locuri din Europa sau din lume, așa și invers, firesc, expatriații se confruntă cu șocul cultural și cu cel administrativ când ajung în România. Rolul nostru este să reducem și să eliminăm acest șoc și să facem tot ce putem și știm ca expatriații să găseasc la noi, în România, căldura și siguranța de acolo de unde vin, de la ei de acasă. «Acasă» este cuvântul cheie pentru orice individ și pentru orice familie, iar acel «sentiment de acasă» înseamnă și presupune mai mult decât simpla găsire a unei acoperiș deasupra capului. Consultanța pentru expatriați presupune servicii permanente și disponibilitate din partea noastră 24 din 24 de ore în caz de urgență, oferindu-le clienților confortul și liniștea atât de mult așteptate”, detaliază Sebastian Rusu.

Evaluarea personalului în condiții de performanță

Dialogul merge mai departe, rămânem tot în zona de servicii și vorbim despre cele de evaluare a personalului: „În contextul unei piețe dinamice a forței de muncă, strategia companiilor trebuie să țină cont de adaptabilitate, iar menținerea avantajului competitiv necesită atât validarea permanentă a setului de acțiuni cu caracter strategic, cât și asigurarea flexibilității și disponibilității resurselor implicate. În procesul de adaptare și dezvoltare, indiviziii și organizațiile se confruntă, din ce în ce mai frecvent, cu nevoia de feedback asupra nivelului de performanță curent și asupra potențialului de creștere a acestui nivel. Iar informația colectată și utilizată ca bază a analizei trebuie să fie coerentă, standardizată și relevantă. Relevanța este un parametru cuprinzător, care include în sfera sa elemente specifice, caracteristice subiectului sau entității evaluate, dar și dialogul permanent cu audiența respectivă. În concluzie, un sistem de evaluare de 360 de grade răspunde tuturor cerințelor legate de gestiunea unui sistem performant de evaluare”.

Ce este un Centru de evaluare? Dar unul de dezvoltare?

Un alt instrument important în activitatea unei agenții de resurse umane este centrul de evaluare (Assessment Center), al cărui scop este cel de evaluare a capacității unor persoane de a-și demonstra cunoștințele, comportamentul și motivația. Vin detaliile: „Centrele de evaluare sunt procese din ce în ce mai utilizate de organizații în evaluarea personalului, fie ca parte a proceselor de recrutare și selecție, fie ca parte a celor de dezvoltare internă și promovare, situație în care sunt denumite Centre de dezvoltare. Un mod obiectiv de a verifica dacă o persoană se comportă adecvat, adică dacă deține și pune în practică anumite capacități, definite comportamente adaptate, este acela de a o pune la încercare, context în care Centrul de evaluare sau de dezvoltare oferă această oportunitate”.

Investiți în instruirea și dezvoltarea profesională a personalului

Din punct de vedere haideți să-l numim tehnic, atingem un ultim subiect, cel legat de programele de dezvoltare și training: „La ora actuală, orice organizație concurează pe două piețe, una a produselor și serviciilor pe care le produs și alta a talentelor, pentru a-i atrage și reține pe cei mai buni profesioniști. Și ne aflăm în ipostaza în care succesul pe piața de business depinde, din ce în ce mai mult, de succesul pe piața talentelor, unde un un rol esențial îl joacă proecuparea permanentă pentru instruirea și dezvoltarea profesională a personalului, care, în organizațiile moderne, este privită și tratată ca fiind o investiție, nicidecum o cheltuială!

Ca urmare, ne construim fiecare ofertă flexibil și modular și putem să răspundem rapid și optim cerințelor specifice clienților și să livrăm atât traininguri standard pe teme uzuale, cât și programe personalizate, fie în limba română, fie în engleză”.

Sebastian Rusu (Human Solutions): „Tinerii pot să câștige bani frumoși practicând o meserie”

Pe final, o scurtă analiză făcută de managerul de la Human Solutions. „Adevărul este că acum, când anul 2016 se apropie de final, iar 2017 ne bate la ușă, ne aflăm în situația deloc plăcută în care ne confruntăm cu o mare problemă a economiei românești: lipsa de forță de muncă calificată. De exemplu, în zona Brașovului, unde avem concentrate operațiunile, există o criză reală de personal și se caută, în disperare aș putea spune, sudori, operatori CNC, lăcătuși în confecții metalice, vopsitori, mecanici, operatori ISCIR, dulgheri, tâmplari, electricieni, programatori și IT-iști, personal în domeniul Horeca etc.

În România de după 1989, sistemul de învățământ profesional a fost distrus, până aproape de dispariție. Ne-am trezit că suntem o țară de intelectuali care nu-și găsesc loc de muncă sau își câștigă traiul prin joburi de conjunctură, care nu au nicio legătură cu pregătirea lor. Așa că avem taximetriști cu studii de ingineri sau profesori, iar atunci când mergem la cumpărături cei care ne vând la tarabă, în chioșc sau la magazin sunt economiști sau juriști. Asta-i situația și trebuie s-o schimbăm!

Trebuie să reînființăm școlile profesionale și să ajungem să avem cât mai multe unități de acest tip în învățământ, trebuie să ne îndreptăm tinerii spre învățarea unor meserii, trebuie să nu ne fie rușine de trecut și să avem vie în memorie, mereu, acea zicală celebră pe vremuri, care ne învăța că «meseria este brățară de aur». Copii de azi și tinerii de mâine trebuie să înțeleagă faptul că pot să câștige bani frumoși din practicarea unei meserii!”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*